Hopp til hovedinnhold
Undervisningsopplegg

Økt 4: Ulike celler i ulike organismer

Dyrecelle EM

I denne økta skal elevene sortere mikroskopbilder av plante-, dyre-, sopp- og bakterieceller ved å bruke ulike hjelpemidler. Dette skal de bruke til å lete etter bevis på noen av disse celletypene i meteorittfunnet. Hovedhensikten i økta er at elevene skal bruke bevis i resonnementene sine, ikke at de nødvendigvis kommer fram til riktig svar. Elevene vil av og til komme fram til ulike svar, noe som gir et godt utgangspunkt for å diskutere. 

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • fortelle at vi har to hovedtyper celler: celler med cellekjerne og celler uten cellekjerne
  • forklare forskjeller på ulike celletyper, med hovedvekt på to av celletypene som har cellekjerne: planteceller og dyreceller
  • bruke observasjoner som bevis for egne argumenter

Tidsbruk

4A. Hvilke bilder viser hva? 35–50 minutt
4B. Hvilken celletype kan meterorittfunnet være? 25–40 minutt
TOTALT 60–90 minutt