natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Økt 4: Ulike celler i ulike organismer
I denne økta skal elevene sortere mikroskopbilder av plante-, dyre-, sopp- og bakterieceller ved å bruke ulike hjelpemidler. Dette skal de bruke til å lete etter bevis på noen av disse celletypene i meteorittfunnet. Hovedhensikten i økta er at elevene skal bruke bevis i resonnementene sine, ikke at de nødvendigvis kommer fram til riktig svar. Elevene vil av og til komme fram til ulike svar, noe som gir et godt utgangspunkt for å diskutere.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- fortelle at vi har to hovedtyper celler: celler med cellekjerne og celler uten cellekjerne
- forklare forskjeller på ulike celletyper, med hovedvekt på to av celletypene som har cellekjerne: planteceller og dyreceller
- bruke observasjoner som bevis for egne argumenter
Tidsbruk
4A. Hvilke bilder viser hva? | 35–50 minutt |
4B. Hvilken celletype kan meterorittfunnet være? | 25–40 minutt |
TOTALT | 60–90 minutt |