natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Gjennomføring av økt 2
Ark 12 i PowerPoint-presentasjon. Tegneoppgave: Hva hvis ...? Be elevene se for seg hvordan det ville vært hvis vi ikke hadde hatt skjelett. Be dem tegne i elevheftet det de ser for seg. Be dem deretter tegne hvordan de tror det ville vært hvis vi ikke hadde hatt muskler.
Ark 13. Undersøke egen arm. Be elevene kjenne på sin egen arm eller på hverandres to og to. Si at de skal kjenne på musklene samtidig som de bøyer armen. Kan de kjenne at musklene endrer seg? Skjer det noe med musklene når de strammer dem? Oppsummer i fellesskap hva elevene har observert. Oppfordre dem til å peke på hvilke muskler som strammer seg når de bøyer og strekker armen. Skriv begrepene observere og muskel på begrepsveggen.
Ark 14. Stive fingre. Del ut to teipremser, to ispinner og en binders (eller noe annet smått) til hver elev. Be elevene først om å skrive navnet sitt, deretter å plukke opp bindersen. Be dem deretter om å holde pekefinger og langfinger sammen (på skrivehånda si), sette ispinnene på yttersiden av disse to fingrene og til slutt teipe fingrene og pinnene sammen. Be elevene gjenta prosedyren med å skrive navnet sitt og deretter plukke opp bindersen. La elevene tenke på hvorfor de tror det var annerledes denne gangen [klarer ikke bøye leddene]. De kan også prøve å gjøre andre ting, som å skru opp en kork eller klippe ut noe.
Ark 15. Om skjelettet. Gå gjennom begrepene skjelett, knokkel og ledd. Skriv begrepene på begrepsveggen.
Ark 16. Før lesing. Fortell at de snart skal få se en liten film, men først skal de ta stilling til noen påstander, det vil si at de skal skrive om de er enige eller uenige i påstandene. Fortell også at de skal finne én morsom ting i filmen som de skal gjenfortelle etterpå.
Ark 17. Se film. Vis NRK-filmen.
Etter lesing: Vurder påstander og gjenfortell noe fra filmen. Be elevene ta stilling til påstandene på nytt for å se om de har forandret mening. Be elevene gjenfortelle til hverandre to og to det morsomme som de husker fra filmen.
Ark 18–21. Om muskler. Fortell hvordan hjernen, musklene og knoklene (skjelettet) samarbeider om å lage en bevegelse. Be elevene tenke på om de vet om andre muskler enn de som løfter på skjelettet, som jobber når vi sitter helt stille. Fortell om hjertet og muskler i tarmen. Be elevene skrive ned nøkkelsetningene i elevheftet. Skriv eventuelt nøkkelsetningene og begrepet hjernen også på begrepsveggen.
Ark 22. Koble til oppdrag. Be elevene vurdere hvor langt de har kommet på å løse oppdraget [vi vet at hjernen må gi beskjed til musklene om å trekke seg sammen og løfte på knoklene i armer og bein].