natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Bevegelse
I dette opplegget får elevene i oppdrag å lage en modell som viser hvordan vi beveger armer og bein. De skal bruke modellen til å forklare hvordan vi beveger oss ved hjelp av muskler og skjelett, og de skal beskrive energikjeden fra sola til bevegelse av kroppen vår.
Overordna læringsmål
Elevene skal kunne
- beskrive hvordan vi beveger oss ved hjelp av muskler og skjelett
- sammenligne muskelmodell med observasjoner av egen arm
- beskrive energikjeden fra sola til bevegelse av kroppen
Tilknytning til læreplan (Fagfornyelsen, LK20)
-
Læreplan i naturfag (NAT01-04)
Kjerneelement
- Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter (KE67)
- Energi og materie (KE69)
- Kropp og helse (KE71)
Kompetansemål
-
4. trinn
- undre seg, stille spørsmål og lage hypoteser og utforske disse for å finne svar (KM793)
- sammenligne modeller med observasjoner og samtale om hvorfor vi bruker modeller i naturfag (KM795)
- samtale om hva energi er, og utforske ulike energikjeder (KM783)
- utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut (KM801)
- beskrive hvordan muskler og skjelett fungerer, og knytte dette til bevegelse (KM766)
Grunnleggende ferdigheter
- Muntlige ferdigheter (GF1)
- Å kunne skrive (GF2)
- Å kunne lese (GF3)