natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
5E-modellen i utforskende undervisning
Gjennom utforskende undervisning inkluderes elevene som aktive deltakere, slik at de ikke bare får kunnskap om, men også kan utvikle ferdigheter og holdninger knyttet til realfaglige temaer. 5E-modellen er en didaktisk modell som kan støtte lærere i planlegging, gjennomføring og evaluering av utforskende undervisning.
Utforskende undervisning har sitt opphav i det engelske begrepet «inquiry based teaching [i]». Inquiry kan defineres som «prosessen å utforske et tema eller en problemstilling. Innen vitenskapen består den utforskende prosessen av det å stille spørsmål og lete etter svar, ved å gjøre praktiske undersøkelser og innhente data som tolkes i lys av teori [ii].» Målet med den utforskende prosessen er at elevene både skal få større kunnskap om temaet som utforskes, og utvikle ferdigheter som er viktige for tilegnelse av kunnskap. Kommunikasjon med andre gjennom å diskutere innhentede data, argumentere for tolkninger og formidle resultater er viktige deler av det å jobbe utforskende.
I utforskende undervisning er vekslingen og sammenhengen mellom ulike typer tilnærminger til faglig innhold viktig for læringsprosessen. Lærerens rolle er å legge til rette for utforsking, men det er elevene som gjennomfører utforskende aktiviteter.
Lærersitat: Jeg har fått mer tro på at god undervisning ikke dreier seg om å «få sagt» alt elevene skal kunne. Det er viktigere at elevene er deltakende i læringsprosessen.
Utforskende undervisning er mer enn praktisk arbeid
Praktisk arbeid kan i seg selv gi ferdigheter og være motiverende for elever. Men dette gir ikke nødvendigvis kunnskap og forståelse, med mindre de praktiske aktivitetene knyttes til teori. Tilsvarende kan teori øke elevers kunnskap innenfor et tema, men for å kunne bruke den teoretiske kunnskapen i praksis bør teorien knyttes til relevante kontekster. Ved å ta utgangspunkt i virkelige og konkrete fenomener før mer abstrakte teorier gjennomgås kan teorien framstå som relevant for elevene. En kan for eksempel starte et tema med praktisk arbeid, forsøk eller demonstrasjon for å aktivisere elevenes forkunnskaper, skape interesse og vekke et læringsbehov.
Lærersitat: Jeg prøver å legge opp undervisningen slik at elevene må forske seg fram til «teorien» i faget. At de jobber med en praktisk oppgave, eller en grubleoppgave og på den måten må se sammenhenger og ikke bare blir servert mye teoristoff uten sammenheng.
5E-modellen
[i]. De fem fasene i 5E-modellen er engasjere, undersøke, forklare, utvide og vurdere (se faktaboks). Alle fasene kan forekomme flere ganger i løpet av et undervisningsforløp, og de kan komme i ulik rekkefølge. En undervisningsøkt kan også fokusere på bare en av fasene. De fem fasene inneholder elementer som legger til rette for at elevene kan aktiveres både teoretisk og praktisk. Slik får de mulighet å utvikle kunnskaper, ferdigheter og holdninger som er viktige for handlingskompetanse i naturfaglige temaer [ii].
En måte å strukturere utforskende undervisning på er å bruke 5E-modellen
Forslag til aktiviteter: Muntlig samtale og dialog mellom lærer og elev, muntlige og skriftlige presentasjoner både underveis i prosessen (status) og av produkt.
Forslag til aktiviteter: Grubletegning, tenk-par-del, idemyldring og tankekart, undringsspørsmål, film, bilder, forsøk, feltarbeid, lærerdemonstrasjon.
Forslag til aktiviteter: Forsøk, feltarbeid, informasjonsinnhenting fra ulike kilder som for eksempel nettressurser, bøker, artikler, intervju eller spørreundersøkelser.
Forslag til aktiviteter: Grubletegninger, debatt, tenk-par-del, forklare begreper, figurer og modeller, forklare egen forsøk.
Forslag til aktiviteter: Utdypende forsøk og feltarbeid, samarbeid med andre fagområder, foredrag, drøfte autentiske problemer og gi løsningsforslag, knytte ny kunnskap til tidligere kunnskap.
Referanser
[i] Bybee, R. W., Taylor, J. A., Gardner, A., Van Scotter, P., Powell, J. C., Westbrook, A., & Landes, N. (2006). The BSCS 5E instructional model: Origins and effectiveness. Colorado Springs, Co: BSCS, 5, 88-98.
[ii] Bybee, R. W. (2009). The BSCS 5E instructional model and 21st century skills. Colorado Springs, CO: BSCS.
BSCS - Biological Sciences Curriculum Study: bscs.org
[i] National Research Council. (2000). Inquiry and the national science education standards: A guide for teaching and learning. National Academies Press.
[ii] National Research Council. (1996). National science education standards. National Academies Press.
Er bakgrunnsstoff for
- Vann i ulike faser
- Kva flyt og kva søkk?
- Bærekraftig nærmiljø
- Bærekraftige produktvalg
- Faseoverganger i vann
- Kva er forskjell på ferskvatn og saltvatn?
- Modell av Nordpolen og Sydpolen
- Utforsk graut
- Vannet fordamper og kondenserer
- Vassrakett rakettforskar for ein dag!
- Øk ditt økologiske håndavtrykk!