natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 10–15 minutter
2E. Oppsummering
Si: I denne økta har dere både sett modeller av celler og ordentlige celler. Hvorfor kan det være lurt å bruke modeller av celler? [De kan få fram viktige poenger om hvordan cellene er bygd opp og hvordan de fungerer.]
Ark 9 i PowerPoint. Si: På elevarket skulle dere lage tre nøkkelsetninger om celler. Hva skrev dere? Spør noen av elevene. Vis forslagene dine også i PowerPointen. Si at nøkkelsetningene forteller oss noe viktig om hva celler er.
Ark 10 i PowerPoint. Si: Da dere så i mikroskopet, beskrev dere observasjonene deres. Observasjoner er det vi sanser (ser, hører osv.) Når vi i tillegg til observasjonene våre bruker tidligere erfaringer og kunnskap vi kjenner til fra før, sier vi at vi trekker en slutning. Si: Ut fra nøkkelsetningene vet vi at alle organismer er bygd opp av celler og at cellene er så små at vi må bruke mikroskop for å se dem. Mange celler ligger stablet sammen, omtrent som murstein i en mur. Det ligner veldig på det vi så i mikroskopet. Vi kan derfor trekke slutningen at de små rommene som vi ser i mikroskopet er celler.
Ark 11 i PowerPoint. Be elevene notere definisjonen på å trekke en slutning på begrepsarket:
Ark 12 i PowerPoint: grubletegning. Vis grubletegninga om celler og atom. Les høyt de ulike utsagnene eller la elevene lese selv. La elevene tenke gjennom hvem han/hun er mest enig med. Be dem begrunne hvorfor de tenker som de gjør.
Ark 13 i PowerPoint. Bruk tenk-par-del: Si: Sammenlign observasjonene deres av rødløkcellene med funnet i meteoritten. Hva er likt og hva er ulikt med rødløkcellene og meteorittfunnet? [Likt: ganske lik form (rektangel/oval) og en kant rundt. Ulikt: mange rødløkceller er stablet sammen, mens det er bare én struktur i meteorittfunnet]
Samle inn alle de besvarte elevarka, tekstene om modeller og tegningene av cellemodell og det de så i mikroskopet. Si til elevene at du skal lese gjennom spørsmålene de har notert, og at du kommer til å ta de opp utover i øktene der det passer.