natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Økt 2: Hva er egentlig ei celle?
I denne økta engasjeres elevene ved hjelp av en fascinerende bildeillusjon som utgangspunkt for å snakke om observasjon. Videre skal de selv undersøke hvordan rødløkceller ser ut i et lysmikroskop. De skal forklare det det finner ut ved å tegne observasjonene sine.
I økta skal elevene også lese Modeller av celler som illustrerer hvordan vi bruker modeller for å forklare noe, her for å få fram det grunnleggende om celler.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- tegne vesentlige detaljer i et mikroskoppreparat av celler og beskrive observasjonene sine
- beskrive hvordan vi bruker modeller for å støtte forklaringer
- tegne en enkel modell av ei celle
- fortelle at alle levende organismer er bygd opp av celler som består av ulike deler med hver sin funksjon; cellemembran, cellevæske og arvestoff
Tidsbruk
2A. Det levende består av celler | 15–20 minutt |
2B. Observere bilde av mur | 5–10 minutt |
2C. Undersøke mikroskoppreparat (lærerstyrt, ca. 20–25 minutter) / 2D. Lese Modeller av celler (elevstyrt, ca. 40–50 minutter) |
60–75 minutt |
2D. Oppsummering | 10–15 minutt |
TOTALT | 90–120 minutt |