Hopp til hovedinnhold
Undervisningsopplegg

Økt 2: Hva er egentlig ei celle?

rødløk 40x

I denne økta engasjeres elevene ved hjelp av en fascinerende bildeillusjon som utgangspunkt for å snakke om observasjon. Videre skal de selv undersøke hvordan rødløkceller ser ut i et lysmikroskop. De skal forklare det det finner ut ved å tegne observasjonene sine. 

I økta skal elevene også lese Modeller av celler som illustrerer hvordan vi bruker modeller for å forklare noe, her for å få fram det grunnleggende om celler. 

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • tegne vesentlige detaljer i et mikroskoppreparat av celler og beskrive observasjonene sine 
  • beskrive hvordan vi bruker modeller for å støtte forklaringer
  • tegne en enkel modell av ei celle
  • fortelle at alle levende organismer er bygd opp av celler som består av ulike deler med hver sin funksjon; cellemembran, cellevæske og arvestoff

Tidsbruk

2A. Det levende består av celler 15–20 minutt
2B. Observere bilde av mur 5–10 minutt
2C. Undersøke mikroskoppreparat (lærerstyrt, ca. 20–25 minutter)
/ 2D. Lese Modeller av celler (elevstyrt, ca. 40–50 minutter)
60–75 minutt
2D. Oppsummering 10–15 minutt
TOTALT 90–120 minutt