Hopp til hovedinnhold
Passer for
  • vg1
  • biologi 1

Bakterier

I dette undervisningsopplegget blir elevene satt i rollen som legeteam på et legekontor. De får presentert en sykdomshistorie, og oppdraget er å stille diagnose og foreslå behandling. Elevene skal bruke bevis for å begrunne sin egen konklusjon. Underveis lærer de blant annet om kroppens immunsystem og hvordan man kan unngå smittsomme sykdommer.

Opplegget er laget for elever på helse- og oppvekstfag, men det passer også fint for andre elever, for eksempel på biologi 1.

Overordna læringsmål 

Elevene skal kunne

  • beskrive hvordan bakterier er en viktig del av immunsystemet
  • beskrive hva en infeksjon er
  • sammenligne og diskutere resultat fra egne undersøkelser
  • diskutere fordeler og ulemper med bruk av antibiotika
  • vurdere når det er viktig å bruke antibiotika og når vi ikke skal bruke det

Nøkkelsetninger

Immunsystemet er kroppens eget forsvarsverk som går til motangrep når kroppen blir angrepet av uønskede mikroorganismer.

Hvert individ har sin egen normalflora som er mikroorganismer som finnes på hud og slimhinner. Disse mikroorganismene bidrar til at kroppen bekjemper uønskede mikroorganismer.

Virus og bakterier er de dominerende årsakene til infeksjoner, og en smittekjede beskriver hvordan smitte overføres mellom personer.

Det finnes to hovedtyper bakterier: gram-negative (G-) og gram-positive (G+). Dette kan påvises ved gramfarging.

Antibiotika er medisiner som ødelegger eller hemmer veksten av bakterier.

Antibiotikaresistens innebærer at bakterier er motstandsdyktige mot antibiotika.

  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kjerneelement

    • Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter (KE67)
    • Kropp og helse (KE71)

    Kompetansemål

    • Vg1 HS
      • drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder (KM687)
      • drøfte hvilken betydning mikroorganismer har for kropp og helse (KM698)
  • Læreplan i biologi (BIO01-02)

    Kjerneelement

    • Praksisar og tenkjemåtar i biologi (KE784)
    • Biologiske prosessar (KE786)
    • Biologi i samfunnet (KE787)

    Kompetansemål

    • Biologi 1
      • planleggje og gjennomføre undersøkingar, samle, behandle og tolke data, og presentere resultat og funn (KM6282)
      • gjere greie for korleis virale og mikrobielle sjukdommar oppstår, spreier seg og blir nedkjempa (KM6297)
      • gjere greie for bruk av antibiotika og drøfte moglege konsekvensar (KM6294)

Grunnleggende ferdigheter

  • Muntlige ferdigheter (GF1)
  • Å kunne skrive (GF2)
  • Å kunne lese (GF3)

Tverrfaglige temaer

  • Folkehelse og livsmestring (TT1)