natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 15–25 minutter
6B. Hva er konklusjonen din?
Del ut elevark 11: Sammenligne funnet i meteoritten med celler.
Ark 1 i PowerPoint. Si: Nå skal dere sammenligne funnet i meteoritten med celler. Dere skal bruke et venn-diagram der dere i den ene sirkelen skriver alle observasjonene deres om celler og i den andre sirkelen observasjonene deres om meteorittfunnet. Like observasjoner plasseres i feltet i midten.
La elevene arbeide individuelt først. Si: Nå skal dere konkludere om dere mener at funnet i meteoritten er spor av noe levende eller ikke.
Ark 2 i PowerPoint. Be elevene bruke disse spørsmålene som utgangspunkt for å forberede seg individuelt på å begrunne påstanden sin:
- Forklar hvorfor du tror at ...
- Hva er beviset ditt for det?
- Hvordan støtter beviset forklaringen din?
- Hvordan kan du bli enda sikrere?
Elevene skal så to og to fortelle hverandre hva de har konkludert og bruke bevis for konklusjonen sin. Ha en felles oppsummering der du spør enkelte elever hvilken konklusjon de hadde og hva som var bevisene for denne konklusjonen. Spør i plenum: Var dere enige eller uenige? Her er ikke poenget at alle skal være enige, men at de kan bruke bevis for å begrunne konklusjonen sin.
Tips til underveisvurdering
Her må elevene sammenligne og koble ulik informasjon når de fyller ut venn-diagrammet og bruke bevis i resonnementene sine når de skal begrunne konklusjonene sine.