natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Forsøk og praktisk arbeid
Forberedelse og utstyr
1. Gjør deg kjent med læringsmåla (se forrige side) og begrepene som er sentrale i denne økta (markert med utheva skrift).
2. Les artikkelen om marsmysteriet og skriv den ut til hvert elevpar. Vi anbefaler i utgangspunktet versjonen oversatt til norsk for elevene.
Bevis forskerne fant:
- Funnet lignet en bakteriecelle eller noe annet levende.
- Størrelsen på funnet var 80 μm langt og 60 μm bredt, dette er større enn de fleste bakterier på jorda, men på størrelse med encella organismer med kjerne.
- Inneholder jern og andre mineraler.
Slutninger de trakk basert på bevisene:
- Mest sannsynlig er den dannet av geologiske prosesser, ikke biologiske.
- Funnet er antagelig dannet når stoffer ble fylt inn i en blære (som en gassboble) i steinen.
- Kan ikke utelukke at noe levende har vært involvert i å lage strukturen, men det er veldig usannsynlig at strukturen selv var en organisme.
Se gjerne også på den opprinnelige forskningsartikkelen
3. Gjør deg kjent med / tilpass PowerPoint-presentasjonen, hvis du vil bruke den.
4. Skriv ut elevarket med venn-diagrammet til hvert elevpar.
5. Sjekk om alle spørsmålene som elevene hadde på elevarka i økt 2 er kommentert og besvart.
6. Skriv ut begrepslapper til to og to elevpar. Klipp ut lappene, laminer dem om du vil og legg dem i en konvolutt.
Nettressurser
(liebertpub. com)