Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

1. Gjør deg kjent med læringsmåla (se forrige side) og begrepene som er sentrale i denne økta (markert med utheva skrift).

2. Les artikkelen om marsmysteriet og skriv den ut til hvert elevpar. Vi anbefaler i utgangspunktet versjonen oversatt til norsk for elevene.

Bevis forskerne fant:

  • Funnet lignet en bakteriecelle eller noe annet levende.
  • Størrelsen på funnet var 80 μm langt og 60 μm bredt, dette er større enn de fleste bakterier på jorda, men på størrelse med encella organismer med kjerne.
  • Inneholder jern og andre mineraler.

Slutninger de trakk basert på bevisene:

  • Mest sannsynlig er den dannet av geologiske prosesser, ikke biologiske.
  • Funnet er antagelig dannet når stoffer ble fylt inn i en blære (som en gassboble) i steinen.
  • Kan ikke utelukke at noe levende har vært involvert i å lage strukturen, men det er veldig usannsynlig at strukturen selv var en organisme.

Se gjerne også på den opprinnelige forskningsartikkelen

3. Gjør deg kjent med / tilpass PowerPoint-presentasjonen, hvis du vil bruke den.

4. Skriv ut elevarket med venn-diagrammet til hvert elevpar.

5. Sjekk om alle spørsmålene som elevene hadde på elevarka i økt 2 er kommentert og besvart. 

6. Skriv ut begrepslapper til to og to elevpar. Klipp ut lappene, laminer dem om du vil og legg dem i en konvolutt.