Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
  • 15–20 minutter

6A. Presentere cellemodellene

La alle cellemodellene stå til utstilling. 

Gjette hvilken celletype modellen viser. La hver gruppe etter tur vise fram cellemodellen sin (uten tekstplakaten). Be alle tenke gjennom hvilken celletype de tror modellen viser. Ta en håndsopprekning på de som tror at det er en dyrecelle osv. Spør til hver modell: Hva var det som gjorde at dere så hvilken celletype det var? Be noen begrunne hvorfor de mener at modellen viser denne celletypen.

Presentere tekstplakat. Be deretter elevene legge på tekstplakatene til sin modell, og la elevene gå rundt for å se på alle modellene og lese tekstplakatene. Eller la gruppene etter tur vise fram og fortelle om sin tekstplakat, eventuelt vise film hvis de har laget det.

Vurdere modellene i plenum. Repeter at alle modeller har sine styrker og svakheter. Be elevene se på alle cellemodellene. Spør: På hvilke måter ligner de ulike modellene ordentlige celler? Hva viser modellene og hva viser de ikke? Spør om det er noen av modellene som viser at cella har en tredimensjonal form. Presiser at modeller som er i 2D viser et tverrsnitt av cella (cella er ikke flat). Be elevene trekke fram andre eksempler på hva egne og andres modeller viser og hva de ikke viser. Få fram at cellemodeller ikke er direkte kopier av celler, men brukes for å forenkle de komplekse cellene og for å uttrykke hvordan cellene fungerer. Presiser også at elevene nå har sammenlignet ulike modeller og vurdert hva de ulike modellene viser og hva de ikke viser. 

cellekake med cellevegg