natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 10–15 minutter
6D. Oppsummering
Sjekk at alle spørsmålene som elevene hadde på elevarka i økt 2 er kommentert og besvart.
Spør: Hva har dere lært gjennom hele dette opplegget? Bruk tenk-par-del .
Minn eventuelt elevene på viktige stikkord som:
- celle
- system
- modell
- bevis
Spill ordforklaringsspill (à la Alias): Fortell at de skal bruke begrepene de har jobbet med. La for eksempel to og to elevpar spille mot hverandre. Forklar at en elev av gangen skal trekke begrepslapper og prøve å forklare til den/de andre på laget, så mange begrep som mulig i løpet av ett minutt. Lappene som gjettes riktig skal samles i en bunke, mens lapper som den/de andre ikke klarer å gjette, skal legges tilbake. Etter ett minutt er det det andre lagets tur. Dette gjentas til alle lappene er brukt opp. Det er om å gjøre å samle flest mulig lapper. For hver runde må lagene bytte på hvem som forklarer. Del ut begrepslappene og la elevene sette i gang.
Nå kan cellemodellene spises!
Vurdering av elevenes læring
Presentasjonene av cellemodellene og tekstplakatene fra økt 5 fungerer fint som vurderingsgrunnlag sammen med konklusjonen elevene skal fortelle i økt 6. Gjennom dette vil det komme fram hva elevene har lært i løpet av opplegget.
Et tips til ei skriftlig prøve er å lage en modifisert versjon av aktiviteten i økt 4. Finn noen bilder av ulike celletyper og la elevene skrive ned kjennetegn på hvilken celletype de mener det er og begrunne hvorfor de mener bildet viser ei plantecelle, dyrecelle, soppcelle eller bakteriecelle.