natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Økt 6: Hva er konklusjonen?
I denne økta skal elevene vise fram cellemodellene sine. De skal videre konkludere om de tror meteorittfunnet er et spor av noe levende eller ikke. De skal også lese hva forskerne fant ut og sammenligne sin konklusjon med deres. Hovedhensikten med økta er å få elevene til å bruke bevis i resonnementene sine, både når det gjelder å avgjøre hva slags celletype modellene viser og om meteorittfunnet er et spor av noe levende.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- trekke ut vesentlig innhold fra en tekst
- vurdere og bruke bevis fra egne og andres undersøkelser
- lage en konklusjon og bruke bevis for å begrunne konklusjonen
Tidsbruk
6A. Presentere cellemodellene | 15–20 minutt |
6B. Hva er konklusjonen din? | 15–25 minutt |
6C. Sammenligne med forskernes konklusjon | 20–25 minutt |
6D. Oppsummere | 10–15 minutt |
TOTALT | 60–90 minutt |