Hopp til hovedinnhold
Undervisningsopplegg

Økt 6: Hva er konklusjonen?

nakhla mars meteoritt sem

I denne økta skal elevene vise fram cellemodellene sine. De skal videre konkludere om de tror meteorittfunnet er et spor av noe levende eller ikke. De skal også lese hva forskerne fant ut og sammenligne sin konklusjon med deres. Hovedhensikten med økta er å få elevene til å bruke bevis i resonnementene sine, både når det gjelder å avgjøre hva slags celletype modellene viser og om meteorittfunnet er et spor av noe levende. 

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • trekke ut vesentlig innhold fra en tekst
  • vurdere og bruke bevis fra egne og andres undersøkelser
  • lage en konklusjon og bruke bevis for å begrunne konklusjonen

Tidsbruk

 6A. Presentere cellemodellene  15–20 minutt
 6B. Hva er konklusjonen din?  15–25 minutt
 6C. Sammenligne med forskernes konklusjon  20–25 minutt
 6D. Oppsummere  10–15 minutt
TOTALT  60–90 minutt