natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 30–40 minutter
1B. Sortere bilder
Sorteringsrunde 1
Ark 11 i PowerPoint. Si til elevene: Da skal vi jobbe mer med spørsmålet Hvilke bevis kan vi bruke for å si om noe er levende?
Fortsett: I konvolutt A ligger det bilder som dere i par skal sortere i levende eller ikke levende ved å legge bildene oppå elevark 1. Hvis dere er usikre på noen av bildene, lar dere de bare ligge igjen ved siden av. Åpne konvolutt A og sorter bildene.
Ark 12 og 13 i PowerPoint. Ta en gjennomgang i plenum på hvor de har plassert de ulike bildene etter at elevene har sortert ferdig.
Ark 14 i PowerPoint. Spør etterpå: Hvilke bilder er av organismer? [de som er plassert under levende]
Antakelig hadde elevene få problemer med å sortere bildene. Men utfordre dem nå: Er det noe vi kan observere på bildene som forteller oss at noe er levende? Noen kjennetegn som kan brukes som bevis? Be hvert elevpar sette opp punkter.
Etter et minutt eller to ber du elevene komme med punkter de har notert. Noter punktene på tavla underveis. Her er ikke poenget om punktene er riktige eller gale, men at elevene har tenkt selv. Spør om noen elever hadde andre punkter fra da de satt og tenkte selv.
Fortell elevene: Mennesker har diskutert og lurt på hva som er kjennetegn på liv opp gjennom historien, og forskere diskuterer fortsatt dette i dag.
De vanligste punktene vi bruker i dag for å si hva som er levende er ...
Ark 15 i PowerPoint. Vis nøkkelsetningen i PowerPoint-presentasjonen. Les setningen.
- tar opp næringsstoffer og kvitter seg med avfallsstoffer
- har gassutveksling («puster»)
- vokser
- formerer seg
- beveger seg
- sanser og reagerer på forandringer i omgivelsene
Sammenlign denne lista med det klassen kom opp med.
Ark 16 i PowerPoint. Si at elevene skal notere ned nøkkelsetningen på nøkkelsetningsarket, og at nøkkelsetningsarket skal brukes på samme måte som begrepsarket gjennom opplegget. Både nøkkelsetningsarket og begrepsarket må derfor tas godt vare på (i en egen perm?).
Sorteringsrunde 2
Be elevene åpne konvolutt B som inneholder nye bilder som skal sorteres på samme måte.
Ark 17 i PowerPoint. Her er det valgt bilder som blant annet problematiserer grensen mellom levende og ikke levende. F.eks. har vissent løv og løk vært levende.
Denne problemstillingen kommer antakelig opp, hvis ikke kan du gå rundt og stille spørsmål om det visne løvet og løken til elevene. Diskuter det litt i klassen og presiser så at levende i sorteringsoppgaven skal bety er eller har vært levende.
Ark 18 i PowerPoint. Vis at levende-feltet kan deles i to. Be elevparene legge til samme inndeling på sitt ark og at de da ev. kan justere plasseringen av bildene.
Spør noen elevpar hvor de plasserte de ulike bildene og hvorfor. Følg opp med å spørre om det er en organisme.
Merk! Bildene av ild og elv er med fordi de oppfyller mange av kjennetegnene for liv i lista. I neste aktivitet med grubletegningene skal elevene bruke kjennetegnene til å diskutere ild og frø, så disse bildene trenger ikke så mye oppmerksomhet ennå.
Ark 19 i PowerPoint. Når dere kommer til bildet med lav, kan du ta opp lysbildet med lav i PowerPoint-presentasjonen. Lav er et samliv (symbiose) mellom to ulike organismer, som oftest en sopp og en alge.
Ark 20 i PowerPoint. Når dere kommer til bildet med menneskerobot, kan du ta opp lysbildet med oppslaget på Digi.no om EU-politikere som vil gi avanserte roboter status som elektroniske personer: Grensene for hva som er levende kan også bli utfordret av teknologi i fremtiden.