Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
  • 10–15 minutter

1A. Presentere oppdrag

Si helst ikke noe til elevene i starten om at økta skal handle om celler.

Ark 1 i PowerPoint. Begynn økta med å vise bildet av funnet i meteoritten i PowerPointen og del ut arket med bildet til hvert elevpar.

nakhla mars meteoritt sem

Spør: Hva i all verden kan dette være? Bruk tenk-par-del , der elevene først må tenke selv i et minutt før de diskuterer i par et par minutters tid.

Utdeling. Mens elevene gjør "tenk-par", del ut:

  • til hver elev: begrepsarket, nøkkelsetningsarket
  • til hvert elevpar: konvoluttene A og B med bilder, elevark 1 (skjema ikke levende – levende)

Påpek at konvoluttene ikke skal åpnes før du sier fra.

Spør så noen av elevparene i plenum: Hva snakket dere om?

 

Deretter gir du litt mer info om bildet:

Ark 2 i PowerPoint. Si: Forskere har gjort dette funnet inne i en meteoritt.

Ark 3 i PowerPoint. Spør: Vet dere hva en meteoritt er? [Objekt fra verdensrommet som har falt ned på jorda, se ev. snl.no/meteoritter]

Ark 4 i PowerPoint. Si: Bildet er tatt med et avansert mikroskop. Vet dere hva et mikroskop er? [Instrument som hjelper oss til å se det som er veldig smått] (Noen har kanskje allerede nevnt målestokken på bildet.) Presiser: Så dette funnet er bitte lite og kan ikke sees uten mikroskop.

Ark 5 i PowerPoint. Si: Forskerne prøver å finne ut om dette kan være spor av liv i verdensrommet. I dette opplegget, som går over flere timer, skal dere også undersøke dette funnet. Det vil si at dere skal samle bevis og til slutt komme med deres egen konklusjon.

Ark 6 i PowerPoint. Spør: Men hva er egentlig et bevis? Bruk tenk-par-del der elevene først tenker selv på hva et bevis er. Deretter diskuterer de med sidemannen før du lar noen elever fortelle hva de kom frem til at et bevis er. Her kan det komme fram at noen tenker på bevis slik som i matematikken, mens andre tenker f.eks. på bevis i rettsalen, der det ikke nødvendigvis er et fellende bevis, men flere bevis som til sammen blir domsfellende.

Ark 7 i PowerPoint. Oppsummer ved å skrive opp en forklaring på begrepet på tavle som samsvarer med det elevene kom fram til. F.eks. noe slik:

bevis: kjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe

Be elevene notere ned begrepet og forklaring på begrepsarket sitt og påpek at vi skal bruke begrepsarket til å notere viktige begreper underveis gjennom opplegget.

Ark 8 i PowerPoint: Vis nøkkelspørsmålet på tavla og si: I denne økta skal vi prøve å finne svar på følgende nøkkelspørsmål:

Hvilke bevis kan vi bruke for å si om noe er levende?

Si: Men før vi skal begynne å finne svar på spørsmålet, skal vi notere et begrep til på begrepsarket.

Ark 9 i PowerPoint: Vis ferdig utfylt begrepsark i PowerPoint-presentasjonen og si at elevene skal notere ned begrepet organisme med forklaring på sitt ark.

organisme: levende vesen
For eksempel et dyr, en plante, en bakterie eller en sopp.
 
Når alle har notert går du til neste lysbilde i PowerPointen som bare er svart.
 
Ark 10 i PowerPoint: Be alle se opp og si: Nå har dere notert ned et begrep med forklaring. Hvem vil si at de nå kan si hva en organisme er? Be de rekke opp hånden. [De fleste vil antakelig ikke rekke opp hånden.] La noen få svare.
 
Si: For å lære seg nye begreper er det ikke nok at vi noterer dem, men vi må bruke dem aktivt når vi snakker og skriver. Både organisme og bevis er ord vi skal bruke mye i denne økta og senere økter.