Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
  • 10–15 minutter

1C. Grubletegning: Hva betyr det at noe er levende?

Ark 21 i PowerPoint. Viser nøkkelsetningen Alle levende organismer... Poengter at punktene i lista er kjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare om noe er levende, altså bevis (dette er lagt inn ved videre klikk i PowerPointen).

Si til elevene at de skal bruke nøkkelsetningen/lista når de jobber med en grubletegning.

Ark 22 i PowerPoint. Vis (og/eller del ut) grubletegningen Hva betyr det at noe er levende? i PowerPoint-presentasjonen.

grubletegning hva betyr det at noe er levende

Bruk  tenk-par-del der hver enkelt elev først tenker gjennom hvem på tegningen han/hun er mest enig med. Gjenta at de skal bruke nøkkelsetningen når de skal vurdere utsagnene. La de så fortelle hverandre to og to hva de tenker. Si at de må forklare hvorfor de tenker som de gjør. La til slutt noen av elevene fortelle hele klassen hva de snakket om.

PS. I denne grubletegningen nevnes celler. Cellebegrepet blir forklart og utdypet i neste økt 1.2 Hvordan undersøke celler? Her legger vi derfor vekt på å avdekke og aktivere forkunnskaper.