natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 10–20 minutter
1D. Oppsummering
Ark 23 i PowerPoint. Si: Oppdraget deres gjennom hele dette opplegget er å undersøke om dette meteorittfunnet kan være spor av noe levende, spor fra en eller flere organismer. Diskuter nå litt parvis: Har dere kommet noe lenger på oppdraget i denne økta? Har dere noen bevis?
Oppsummer i plenum.
Ark 24 i PowerPoint. Be en elev lese teksten høyt:
Ofte må forskere samle mange relevante bevis. Flere relevante bevis vil gjøre at vi kan trekke en sikrere konklusjon. Men selv om vi har mange bevis må vi vurdere om bevisene er gode nok. Det så vi i eksempelet med ild, der mange av bevisene støttet en påstand om at ild er levende.
Ark 25 i PowerPoint. Si: Det vi undersøker er et mikroskopbilde tatt fra et bitte lite område inne i en meteoritt, altså inne i en stein fra verdensrommet. Forskerne som har selve steinen kan selvsagt gjøre flere undersøkelser enn oss. Som vi har snakket om er stein ikke levende, så det vi må finne ut er om det kan være et avtrykk eller et annet spor fra en organisme. Altså et fossil.
Ark 26–30 i PowerPoint. Det er fossiler forskere har samlet som bevis for hvordan livet har utviklet seg på jorda over milliarder av år.
Ark 30 i PowerPoint. Si: Forskere kan f.eks. finne fossiler av skall/hud, knokler, egg, reir og fotavtrykk.
Ark 31 i PowerPoint. I de neste øktene skal vi fortsette å undersøke om meteorittfunnet kan være et fossil.