natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Nyhetsarkiv
Naturvernforbundet hjelper elever unge i Oslo-området med å vite hvordan de kan bruke sin stemme til å påvirke sitt nærmiljø (30.01.2023)
Les om prosjektet Bynaturen – unges medvirkning i nærmiljøet, et prosjekt som fikk sin start da Naturvernforbundet Oslo og Akershus samarbeidet med Den naturlige skolesekken i 2019.
Brukt blir som nytt på Skansen ( 7.01.2022)
Et slitt bord får et hypermoderne preg med noen malingsstrøk. En gammel kjole blir til en tøff bluse. Elevene på Skansen videregående Steinerskole har redesign på timeplanen – og her skapes magi!
Trondheim 2030, 19.11.2021
Politikerne fjerner det viktigste virkemiddelet vi har for å lære elevene om bærekraft (11.11.2021)
KRONIKK: Skoleelever skal nå lære om bærekraft i alle fag. Samtidig fjernes støtten til Den naturlige skolesekken, en viktig ressurs for nettopp denne undervisningen. Ikke med vår beste vilje kan vi forstå hva som ligger bak denne avgjørelsen.
Forskersonen.no, 5.11.2021
Hva kan en bekk lære oss om bærekraftig utvikling? (10.11.2021)
Se film hvor elevene på Mosby Oppvekstsenter forteller om sitt bærekraftsprosjekt.
Då Maria og Marco undersøkte søppel frå stranda fekk dei seg ei overrasking – restane stamma nemleg frå kloakken ( 3.06.2021)
Elevar på Bryne vidaregående skule fann opp mot 500 våtserviettar på stranda. Funna skremmer dei.
Jærbladet, 27.05.2021
Helhetlig bærekraftssatsing på Sky skole (29.03.2021)
Samtlige trinn på Sky barneskole i Larvik er involvert i en omfattende bærekraftssatsing. Med midler og støtte fra Den naturlige skolesekken skal elevene jobbe innen et forskerperspektiv. Gjennom undring, utforsking og innsamling skal elevene kunne bekrefte eller avkrefte hypoteser innen flere tema.
Blindern VGS og Den naturlige skolesekken gjester Klimahuset-arrangement ( 8.03.2021)
Hvordan kan vi lage bærekraftsprosjekter som engasjerer både elever og lærere? Hvordan kan man organisere tverrfaglig arbeid på skolen? Er det mulig å beholde fagenes egenart og samtidig jobbe på tvers?
Tre skoler ble årets UBU-prisvinnere (16.02.2021)
På årets DNS-konferanse ble UBU-prisen delt ut for første gang. Årets vinnere var Steigenskolen Nordfold, Farsund ungdomsskole og Blindern videregående skole. Regionkontaktene nominerte aktuelle kandidater fra sin region. Juryen valgte ut tre vinnere fra henholdsvis barneskolen, ungdomsskolen og videregående skole.
Har skapt berekraftig liv i hundre år gamalt hønsefjøs ( 4.01.2021)
Mange som har køyrd forbi har nok lurt på kva som skjuler seg i den raude bygninga ved Danielsen ungdomsskule på Valestrand. Bli med inn i skulen sitt framtidsretta berekraftprosjekt.
Bygdanytt, 13.12.2020
Skoleprosjekt med fokus på bææærekraft (15.12.2020)
På Seljestad ungdomsskole jobber elevene med sauen i prosjektet Den naturlige skolesekken. Både kjøttet og ulla tas i bruk. Det blir det både god læring og god mat av.
Harstad Tidene, 25.10.2020
Strinda VGS har vunne Utdanningsforbundet sin Klimapris 2020 ( 5.11.2020)
Gratulerer til Strinda VGS som har vunne Utdanningsforbundet sin Klimapris 2020. Skulen er ein del av nettverket for vidaregåande skular i Den naturlege skulesekken (DNS). Dei er no på sitt 3. år i nettverket.
Natur vgs og Spire samarbeider i DNS (25.08.2020)
Som en del av DNS har Natur vgs. har samarbeidet med organisasjonen Spire. De har sett på hvilke muligheter har vi til å påvirke til en bærekraftig utvikling, bl.a. hvordan vi kan gjøre matvanene våre mer bærekraftige.
natur.vgs.no, 19.08.2020
– De må gjøre noe med elva! (30.06.2020)
Det sier elever ved 7. trinnet på Saksvik skole. De har intervjuet sentrale personer i Malvik om Vikhammerelva. Intervjuene er publisert i skoleavisa Saksvik nytt.
Bladet, 30.06.2020
Blir lagt merke til (18.06.2020)
Området skulle opprinnelig rassikres. Det sikret også sjøørreten i Brokskitbekken.
Innherred 02.06.2020
Hvorfor kom tranene til Leirfjord? (11.05.2020)
Gratulerer til Tverlandet skole som med sitt prosjekt i Den naturlige skolesekken har vunnet sølv i årets Nysgjerrigperkonkurranse.
- Biene gir oss mat og veldig gode ting (19.02.2020)
Alle sansene ble stimulert da det var Honningdagen på Husabø skole.
Dalane Tidende 19.02.2020
Tang og kråkeboller? Ja, takk! (17.02.2020)
Elever ved Inderøy videregående skole forsker på bruken av artsmangfoldet i fjæra. 5. februar inviterte de til foredragskveld og smaksprøver.
Inderøyningen 31.01.2020 og 14.02.2020
De to siste ukene har tre Trondheimsskoler vunnet priser for arbeidet med en bærekraftig og bedre verden. (17.02.2020)
Trondheim gjorde rent bord da vinnerne av NM i klima ble presentert under Ungdommens klimatoppmøte på Studentersamfundet. 53 skoler, i ti fylker, deltok i dette Norgesmesterskapet.
Naturmangfald og berekraftig utvikling i mange fag (14.02.2020)
Kva betyr tap av naturmangfald for oss? Korleis kan vi arbeide med berekraftig utvikling på tvers av fag? Dette er to viktige spørsmål som deltakarene i Den naturlege skolesekken fekk meir innsikt i på konferansen 7. februar 2020.
Prosjekt Bærekraft (10.12.2019)
4. trinn på Dale barneskole i Kristiansund har deltatt på kunstutstilling med flotte skulpturer.
Se mer på skolens hjemmeside.
LURinger med fjæreprosjekt (18.11.2019)
LUR står for Lite Utnyttede Ressurser og derav navnet LURinger i fjæra ved Inderøy videregående skole.
Inderøyningen 15. november 2019
Deltakerskole i Den naturlige skolesekken vant klimapris. ( 8.11.2019)
Gratulerer til Ski videregående skole som vant Utdanningsforbundets klimapris 2019.
Utdanningsnytt 7. november 2019
Takhagen på Barnesenteret ble åpnet på Verdens miljødag! (17.06.2019)
Sykehusskolen i Oslo er med i Den naturlige skolesekken. Onsdag 5. juni ble takhagen på Ullevål sykehus åpnet.
Utdanningsforbundets klimapris ( 3.06.2019)
Vinnerne av Utdanningsforbundets klimapris har gjort en ekstra innsats og er til inspirasjon for andre. Søk nå!
Miljøsatsing på Vardafjell: - Vil være i forkant før 2020 (22.02.2019)
Til den nye læreplanen for 2020 skal bærekraft være et av tre tverrfaglige tema. I forbindelse med dette ønsker Vardafjell videregående skole å være i forkant både i og utenfor klasserommet.
Haugesunds Avis 21. februar 2019
Motivasjon og engasjement for ei berekraftig framtid (12.02.2019)
8. februar gjekk konferansen i Den naturlege skolesekken av stabelen. Det er 10 år sidan dette nasjonale prosjektet starta, der utdanning for berekraftig utvikling står i fokus.
DNS-skular løftast fram (17.12.2018)
I løpet av den siste tida har fleire skular som er eller har vore med i Den naturlege skulesekken fått merksemd for sitt arbeid med utdanning for berekraftig utvikling.
Berekraftsveke på Oslo Voksenopplæring Sinsen ( 8.11.2018)
I veke 38 arrangerte ei gruppe lærarar på Oslo Voksenopplæring Sinsen ei berekraftsveke med ulike foredrag, utstillingar og aktivitetar. Berekraftsveka var ikkje direkte knyta til prosjektet i Den naturlege skulesekken (DNS), men likevel var dette initiativet ei forlenging av erfaringane frå DNS-prosjektet, i følgje lærarane sjølv.
Skolebesøk på Søråshøgda skole (19.10.2018)
Søråshøgda skole har bygget et flott drivhus av tomme brusflasker. De har også jobbet med å finne egnede UBU-tema som kan knyttes til skolehagen og har utviklet undervisningsopplegg på alle trinn og lagt disse inn i skolens lokale læreplan.
Elevene lærte om livet ved og i den "døde bekken" ( 3.10.2018)
Les hele artikkelen i Sandefjords Blad 24. september. Tekst og foto: Vibeke Bjerkaas
Elevene skal forske på skogens konge (25.09.2018)
Elevene på Øvre Bardu deltar i Den naturlige skolesekken og de skal ha elg som tema.
Nye Troms 24.09.2018
Flott åpning av skolehagen ( 4.07.2018)
Elevene på Tingsaker skole har hatt praktisk og teoretisk undervisning innen bærekraftig utvikling.
Lillesands-Posten 14.06.2018
På Husabø lager elevene en hage for bier ( 3.07.2018)
Husabø skole har et prosjekt der søkelyset settes på bier og hvor viktige de er for at planter skal gro.
Dalane Tidende 18. mai 2018
Lærer om berekraft i fjæra (20.04.2018)
Elevane frå Malmanger skule i Rosendal lærer om berekraft i praksis, når dei kvart år har fiskeprosjekt i fjæra.
Grenda 19. april 2018
Oppdrag: Granulat på vidvanke og matsvinn (17.04.2018)
Elevar ved Bekkevoll ungdomsskole med berekraftprosjekt.
Romsdals Budstikke 5. april 2018
Felles drivhus i bygda og flytende fiskerestaurant - slik vil elevene sikre ei bærekraftig framtid i Leirfjord. (28.02.2018)
Helgelendingen 25. 2.2018
Velkommen til LilleStorting 2018! (26.02.2018)
LilleStortinget er et rollespill som har vært gjennomført på Lillestrøm videregående skole i flere år. Her får elevene erfaring med hvordan landet vårt styres gjennom storting og regjering. Med god hjelp og inspirasjon fra Den naturlige skolesekken har man i år utvidet spillet med en tverrfaglig forberedelse. Her får elevene anvende aktuelle fagkunnskaper og ferdigheter fra både naturfag, geografi, norsk og samfunnsfag. Lærerne samarbeider på tvers av fagene for å øke elevenes kompetanse - selv får de bedre oversikt og forståelse for hverandres fag.
Sånn skal elevene bli miljøbevisste (23.02.2018)
Tirsdag 30. januar skulle Orerønningen ungdomsskole ha HEI-dag. Der skal elevene bli flinkere på både bærekraftig miljø og godt samhold på tvers av alderstrinn.
Les artikkelen i Gjengangeren 26.januar 2018
– Gi barn og unge følelsen av at vi kan bidra! (14.02.2018)
Fredag 9. februar arrangerte Den naturlige skolesekken (DNS) deltakerkonferanse og nesten 400 lærere, skoleledere og eksterne aktører var tilstede i det største auditoriet i Georg Sverdrups hus på UiO.
Lærere må ta med seg bosset hjem ( 8.12.2017)
Elevene på Skogsvåg skule har tema bærekraftig utvikling og kildesortering på timeplanen. Elevene erfarer at det må gjøres noe med henting av søppel på egen skole. Les artikkelen i Vestnytt fra 21. november 2017.
Miljø på nært hold ( 3.11.2017)
Liknes skole er deltager i Den naturlige skolesekken. Les om elevenes møte med naturen og de ressursene mennesker forvalter. Avisen Agder, 3.11.2017
Med "Plasta Bolognese" på menyen (21.06.2017)
Elever disker opp med en uappetittlig kunstutstilling laget av søppel fra Mossestrendene.
Miljøbevisste elever på Vestad (31.05.2017)
Vestad skole er med på prosjektet «Den naturlige skolesekken», og i år har de fokus på de miljøproblemene mikroplast og plast fører med seg. Les artikkelen i iElverum.
Forsket på mikroplast - Skremt av sine egne funn (31.05.2017)
- Det mest skremmende er at denne plasten går inn i næringskjedene, og at vi får den i oss, sier Sara Knutshaug. Les artikkelen i Hitra-Frøya.
Solstrøm til mobilen (31.05.2017)
På Tingvoll videregående setter sola elektronene i sving, og sørger for strøm til en lading av mobiltelefoner og PC-er. Les artikkelen i Aura avis.
Nå har de åpnet dammen: – Vi har lært masse (25.04.2017)
Interessen for salamandere og deres ve og vel har fått solid fotfeste på Kjeller skole. Les artikkelen i Romerikes Blad.
Japansk besøk til Den naturlege skulesekken (20.03.2017)
Ville læra om utdanning for berekraftig utvikling.
Plastavfall og handleposer på NRK Nordnytt (21.02.2017)
«Plastavfall» er tittelen på DNS-prosjektet elever ved 5. og 6. trinn på Tverrelvdalen skole i Alta gjennomfører skoleåret 2016/17. 20. februar ble de vist på NRK.
Slik jobbet Tistedal skole med problemstillinger ( 3.02.2017)
Med «Tømmerdrift i og ved Femsjøen» har Tistedal skole jobbet fram en problemstilling med miljø, sosiale og økonomiske perspektiver, på tvers av fag og klassetrinn.
Fjellsrud skole redder verden, litt! (23.01.2017)
Det kokte av engasjerte ungdommer og interesserte foreldre på Fjellsrud skole på «åpen kveld». Her ville de vise hvordan man kan gjøre konkrete tiltak for å bidra til en mer bærekraftig utvikling.
Sarai og Eskils «klasserom» (12.12.2016)
Elever på Slettebakken skole vant Vassdragsprisen 2016 med prosjektet «Livet i Tveitevatnet». Oppslag i Bergensavisen fredag 9. desember.
«Båro-Naturligvis» - en uke i juni ved Borhaug skole (18.11.2016)
Borhaug skole har vært med i Den naturlige skolesekken i flere år, og har jobbet frem prosjekt med lokal natur, kultur og bærekraftsperspektiv for alle sine klasser.
Ta kontroll over tverrfaglig undervisning og samarbeid (18.10.2016)
Lærere som ønsker å drive tverrfaglig undervisning, opplever at de står i midten av en trekant der de tre sidene i trekanten er støtte fra skoleledelsen, samarbeid med kollegaene og læringsutbytte for eleven. Målet for deg som skal planlegge og utføre tverrfaglig undervisning bør være å oppnå en likesidet trekant i samarbeidet, der alle nivåene i samarbeidet er like viktig!
Raud tråd gjennom oppstarten for Den naturlege skulesekken (20.09.2016)
– Viktig for oss å inspirere og motivere lærarar og skuleleiarar til å vidareføre jobben med å implementere utdanning for berekraftig utvikling på eigen skule, seier prosjektleiar Eldri Scheie.
Glad i Mjøsa - et undervisningsopplegg om bærekraftig utvikling (18.07.2016)
«Jeg må bare finne litt plaster, han har falt på sykkelen og fått skrubbsår og forstuet en finger.» Jeg møter læreren utenfor lærerværelset med en av fjerdeklasseelevene som har hatt et hardt møte med asfalten på sykkelen på vei til skolen. Hun har hentet plaster og trøster og forbinder – og det ser ut som det har god effekt. Kollegaen står med mobiltelefonen for å ringe hjem til guttens mor, men får ikke kontakt. «Jeg la igjen beskjed på mobilsvar.»
Ramberg skole i Moss satser på undervisning for bærekraftig utvikling ( 3.06.2016)
Ramberg skole i Moss er med i Den naturlige skolesekken. Rektor Anne Merete Johannessen ønsker at hele lærerkollegiet skal vite om skolens DNS prosjekt slik at de blir inspirert til å delta i arbeidet med å utvikle skolens elever kompetanser for bærekraftig utvikling. Mandag 2.mai var Naturfagsenteret derfor invitert til å holde seminar for hele lærerkollegiet.
Satte Reddals-poteter i skoletida – Eide skole (10.05.2016)
Oppslag i Grimstad Adressetidende tirsdag 10. mai 2016, papirutgaven s. 16–17.
Realfagpris til ildsjel i DNS-prosjekt ( 9.05.2016)
NTNUs realfagspris for 2016 er tildelt Audun Jensen ved Sveberg skole i Malvik kommune. Prisen er tildelt for Salamanderprosjektet, utviklet gjennom deltakelse i Den naturlige skolesekken.
Bærekraftig utvikling – et tverrfaglig tema ved Avdeling for lærerutdanningen i Levanger, Nord universitet ( 4.05.2016)
Tid og sted: 27. april 2016, Nord universitet, Avdeling for lærerutdanning, Levanger
Denne uken er et tverrfaglig prosjekt om Utdanning for bærekraftig utvikling satt på planen for alle førsteårsstudenter ved lærerutdanningen. Avdeling for lærerutdanning i Levanger inviterte Naturfagsenteret til å ta opp temaet med studentene og de ansatte.
Alt har en sammenheng med vann! Utforskende undervisning på Skøyen skole (22.04.2016)
På pulten ligger en perm med et ark hvor det står «Underskriftskampanje for Frognerbekken». Det er allerede en del underskrifter på arket. Denne skal sendes til bymiljøetaten i Oslo kommune senere i dag, forklarer tre elever fra 6.trinn som sitter bak pulten. Elevene har laget en rapport der de har sammenstilt ulike resultater fra undersøkelser de har gjort omkring Frognerbekken og kommet med forlag på tiltak som de mener kan forberede nærmiljøet deres.
Lødingen ungdomsskole har satt opp en vindmølle på sitt uteområde (19.04.2016)
Lødingen ungdomsskole er nå inn i 3. året i sitt DNS-prosjekt. De har dette året fått opp en «energibu» med vindmølle. Denne gir gode muligheter for å arbeide utforskende med problemstillinger knyttet til fornybar elektrisk energi. Elevene arbeider med oppgaver som har fokus på å belyse ulike sider ved vindkraftutbygging og i hvilken grad vindkraft kan ha sin plass i en bærekraftig utvikling.
Sjekket bærekraften i bygda – Oppdal vgs ( 8.04.2016)
Oppslag i Opp fredag 8. april 2016 – papirutgaven side 13.
Utforskende arbeidsmåter langs riksveien i Elverum - Vestad skole (29.03.2016)
Onsdag 17. februar er en grå og kald dag på Vestad skole i Elverum. Men femte trinn skal likevel ha deler av undervisningen utenfor klasserommet denne dagen. Elevene har den siste uken jobbet med et temaet vann og vann som ressurs som en del av skolens prosjekt i Den naturlige skolesekken. Målet med dette prosjektet er å gi elevene en begynnende forståelse for bærekraftig utvikling, blant annet gjennom forståelse for at rent vann er en ressurs for fremtiden.
Den naturlige skolesekken om "Faglig læringsutbytte gjennom Læring i friluft" for Friluftsrådenes Landsforbund (FL) (18.03.2016)
Onsdag 16.mars hadde Den naturlige skolesekken foredrag på Friluftsrådenes Landsforbund (FL) sin årlige samling «Læring i friluft 2016».
Tenk-handle-lek! Kastellet skole og Aktivitetsskolen stiller ut sitt bidrag til en bærekraftig utvikling i Ekebergparken (18.03.2016)
Det er torsdag før påske og solens ståler har ikke helt kraften til å komme seg gjennom tåka som ligger som et lokk over Oslo by og Oslofjorden. Men det gjør ingenting for utenfor Lunds hus i Ekebergparken står barna fra 3.trinn på Kastellet skole, tett sammen og holder varmen og stråler! Det er nemlig de som har laget utstillingen «Tenk-handle-lek» nå skal innvies i Ekebergparken.
Samisk Prosjekt Håkvik - Bajásčuvget (15.02.2016)
Dette er en blogg for Håkvik skoles samiske prosjekt
Skolebesøk til Utleira skole (26.01.2016)
To av ildsjelene på Utleira skole har hatt som mål å være pådrivere for å utvikle undervisningsopplegg for 1. til 4. trinn som skal øke elevenes miljøbevissthet.
Utforskende arbeidsmåter for bærekraftig utvikling på Nesbru videregående skole ( 4.01.2016)
Det er den 17.desember og dagen før juleavslutningen på Nesbru videregående skole. Ute er det snø og kaldt, men inne «koker det» - her er 185 elever fra vg1 klar til å vise fram posterne sine. Elevene har den siste uken jobbet med et tema knyttet til bærekraftig utvikling som en del av skolens prosjekt i Den naturlige skolesekken.
Snart norgesrekord for Jervtrud (21.12.2015)
Oppslag i Adresseavisen tirsdag 21. desember 2015, papirutgaven side 16–17.
Skolebesøk til Kvænangen barne- og ungdomsskole ( 7.12.2015)
20. november gjennomførte Kvænangen barne- og ungdomsskole et 2-timers seminar for lærere på ungdomstrinnet, hvor undervisning for bærekraftig utvikling og deltagelse i Den naturlige skolesekken stod på programmet.
Eide skole vant klimapris for sitt miljøengasjement! ( 2.12.2015)
Utdanningsforbundets klimapris for 2015 gikk til Eide skole og Bakklandet barnehage for deres klima- og miljøprosjekter. Utdanning for bærekraftig utvikling har vært en sentral del av Eide skoles virksomhet i mange år. Skolen har vært en pilotskole i arbeidet med miljøfyrtårnsertifisering og har samarbeidet med flere eksterne aktører, som Universitetet i Agder, for å lage gode undervisningsopplegg om natur, miljø og kunst. Eide skole jobber tverrfaglig og grundig, og ansatte og elever har tatt initiativ både lokalt og nasjonalt for å bevare kulturmangfold og natur.
Vernede omtåder Pasvik – Skogfoss skole (10.11.2015)
Oppslag i Sør-Varanger Avis tirsdag 10. november 2015, papirutgaven side 12.
Bærekraft på Brekkåsen skole (24.10.2015)
Oppslag i Trønderbladet lørdag 24. oktober 2015, papirutgaven s. 12
Unike muligheter for friluftsliv (23.09.2015)
Oppslag i Strandbuen lonsdag 23. september 2015 – papirutgaven, side 16.
På klassetur med besøk av Umami (17.09.2015)
Oppslag i Harstad Tidende torsdag 17. september 2015 - papirutgaven, side 22.
Ekskursjon til Fiskvågvannet – Rognan ungdomsskole (12.09.2015)
Oppslag i Avisa Nordland lørdag 12. september 2015 – papirutgaven, side 8.
5.-klassingene fra Håkvik skole kommer (11.09.2015)
Oppslag i Fremover fredag 11. september 2015 - papirutgaven, side 12.
Hanstad skole undersøker interessekonflikter i et skogsområde (27.08.2015)
Gjennom denne våren har 9. klasse på Hanstad skole jobbet med energi- og ressursbruk og miljømessige utfordringer knyttet til menneskets bruk av naturen. I et langsiktig perspektiv skulle undervisningen videreutvikle elevenes grunnleggende økologiforståelse og deres ferdigheter i utforskende arbeidsmåter.
Støtte frå Nordisk ministerråd (26.08.2015)
Den naturlege skolesekken har fått støtte frå Nordisk ministerråd for å utvikle satsinga til eit nordisk nivå.
Ludvigsen-utvalget løfter fram Frederik II videregående skole (19.06.2015)
Ludvigsen-utvalget har overlevert utredningen sin til kunnskapsministeren og peker på prosjektet Miljøforsk ved Frederik II videregående skole.
Elevene har laget sin egen kokebok – Tjøme ungdomsskole (13.06.2015)
Oppslag i Tønsbergs Blad lørdag 13. juni 2015 – papirutgaven, side 16.
Håkvik skole møter bystyret i hjembyen Narvik ( 9.06.2015)
Etter å ha jobbet gjennom skoleåret med et oppdrags-prosjekt i Den naturlige skolesekken, ble elever fra 4. og 7. årstrinn ved Håkvik skole invitert av ordføreren til å presentere sitt arbeid for bystyret i Narvik. Oppdraget handlet om å undersøke og verdifastsette naturområdet Håkvikleira - en langgrunn strandlinje beliggende i skolens umiddelbare nærområde. Bakgrunnen for at skolen ønsket å sette spesielt fokus på dette, var at en lærer ved skolen hadde blitt kjent med foreløpige planer om å bygge ut et nytt havneanlegg ved lokaliteten.
Hegra skole har adoptert en bekk ( 2.06.2015)
To entusiastiske lærere og en ivrig rektor har ved hjelp av støtte fra Den naturlige skolesekken utarbeidet et detaljert og omfattende undervisningsopplegg hvor de utnytter nærmiljøet som læringsarena. For Hegra barneskole var det naturlig å fokusere på problemstillinger knyttet til Stjørdalselva og dens omgivelser.
Stort og unikt skoleprosjekt i Hegrasbekken (28.05.2015)
Oppslag i Stjørdalens Blad torsdag 28. mai 2015 – papirutgaven, side 5.
Havnås skole med Hæra naturreservat som læringsarena (11.05.2015)
Været er grått, det er yr i lufta og elevene på 5. og 6. trinn fra Havnås skole starter denne skoledagen med en sykkeltur til Hæra naturreservat, hvor de skal møte ornitolog Bjørn Frostad. Elevene har vært her tidligere på våren og jobbet med fugl, så området er kjent for dem. Denne dagen står ringmerking av fugl og undervisning om fuglenes egenskaper på programmet.
Den naturlige skolesekken på Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) ( 4.05.2015)
Torsdag 16.april var Den naturlige skolesekken invitert til Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) for å fortelle studentene om muligheter for til å drive utdanning for bærekraftig utvikling gjennom Den naturlige skolesekken.
«Rosenvilde i stratosfæren» - vær, klima og klimaendringer (16.03.2015)
Ti, ni, åtte, syv, seks….
Vi står på idrettsplassen på Rosenvilde videregående skole en solskinnsdag i mars, og hører på at 90 elever teller ned til oppskyting av en værballong.
Sanking i fjæra ble til kokebok – Risør barneskole. ( 5.03.2015)
Oppslag i Aust Agder Blad torsdag 5. mars 2015 – papirutgaven, side 14–15.
Oppdal videregående i Snøhetta-området (27.02.2015)
Elevene sto klare med presentasjoner fra feltarbeidet i Snøhetta-området. Hva hadde de observert og dokumentert fra en tre dagers tur ved Snøhetta? Oppdal videregående har en fantastisk utsikt rett inn i fjellområdet og lærerne ønsker at elevene ved skolen skal få kjennskap til Snøhetta-området, praktisere friluftsliv og stille spørsmål rundt forvaltningen av dette fjellområdet.
2015 er friluftslivets år (12.01.2015)
Den offisielle åpningen av friluftslivets år er 13. januar. Da skal også mange av landets ordførere overnatte ute som en del av markeringen. Alle oppfordres til å ta ei #nattinaturen.
Lærer om fiskerbonden i gamle dager ( 8.01.2015)
Oppslag i Framtid i Nord torsdag 8. januar 2015 – papirutgaven, side 12-13.
Resultater fra spørreundersøkelse i Den naturlige skolesekken (11.03.2014)
5.-7. mars ble resultatene fra spørreundersøkelse i Den Naturlige Skolesekken presenteret på NERA -konferansen på Lillehammer.
Den naturlige skolesekken har fått en maskot! ( 5.02.2014)
Fjellreven har blitt maskot for bærekraftig utvikling i Den naturlige skolesekken.
Seminar for eksterne aktører (29.11.2013)
Torsdag 28. november deltok et trettitall på seminar for eksterne aktører i Den naturlige skolesekken. Fokus for dagen var samarbeid mellom skole og ekstern aktør.
Skolebesøk på Tolga skole (28.11.2013)
Tirsdag 19. november inviterte 10. klasse på Tolga skole til lokalprodusert og kortreist festmiddag.
Oppsummering og presentasjoner fra konferanser og samlinger høst 2013 ( 6.11.2013)
På lenkene under finnes oppsummering, film & bilder samt presentasjoner som kan lastes ned fra DNS-samlinger i høst.
Forskningskampanjen 2013 (19.06.2013)
3. klassingene på Lusetjern skole har deltatt i utprøvingen av årets Forskningskampanje som arrangeres av Forskningsrådet og skolelaboratoriet i Bergen i samarbeid med Naturfagsenteret. Kampanjen er landsdekkende og skal gjennomføres i september 2013. Opplegget passer til alle klassetrinn.
Biologisk mangfold hele året - Tromsø 17. april (18.04.2013)
Naturfagsenterets tredje regionale konferanse våren 2013 hadde med foredrag om klima, fugletrekk og biologi og undervisning og strategi for bærekraftig undervisning. I tillegg fikk deltakerne med seg et feltarbeid i vårsolen, med tilhørende registreringer på Miljølære.
Kulturminner og kulturlandskap - Trondheim 10. april (16.04.2013)
10. april arrangerte Naturfagsenteret en godt besøkt konferanse i Trondheim med den samfunnsaktive skolen i fokus. Elever i aktivitet med levende bygder, kulturminner og tradisjon ble løftet frem gjennom eksempler, foredrag og praktiske erfaringer på konferansen.
Kick-off, Den naturlige skolesekken 2012 ( 4.09.2012)
Kick-off, Den naturlige skolesekken 2012 ble arrangert i Oslo 17. oktober. Temaer i plenum var undervisning for bærekraftig utvikling, klasseledelse i et utvidet læringsrom og samarbeid skole-lokalsamfunn. I tilleg var det aktuelle og spennende parallellsesjoner tilpasset ulike undervisningstrinn.
Kunnskap for en felles framtid (16.07.2012)
Kunnskap for en felles framtid
Revidert strategi for utdanning for bærekraftig utvikling 2012-2015:
Strategien har som mål å fornye satsing på utdanning for bærekraftig utvikling. Målet er at denne nye strategien skal være en støtte for å implementere utdanning for bærekraftig utvikling i utdanningen.
Nasjonal konferanse 2011 (18.11.2011)
Konferansen UTVIDede læringsrom ble holdt på Grand Hotel i Oslo 1. november. Stor deltakelse, inspirerende fellesforedrag og aktualiserte parallellsesjoner ble godt mottatt. Statssekretær Heidi Sørensen deltiok og uttrykte stor begeistring for Den naturlige skolesekken.
Nytt samarbeid med høgskoler (19.09.2011)
Naturfagsenteret har gjennom prosjektet Den naturlige skolesekken opprettet regionale kontakter ved 5 høgskoler. De regionale kontaktene vil bidra til å styrke prosjektet regionalt med veiledning ut mot praksisfeltet.
Skoler med støtte fra Den naturlige skolesekken 2011 ( 2.09.2011)
For skoleåret 2011-2012 har 94 skoler fått tildelt opp til kr 50 000,- fra Den naturlige skolesekken for å bruke nærmiljøet aktivt i undervisningen.
Regionale samlinger ( 2.12.2010)
Naturfagsenteret inviterer skoler i DNS 2010/2011 til regionale samlinger i februar/mars 2011. Referansegruppa og tilhørende lokale organisasjoner i DNS inviteres til å delta som observatører. Skoler i ulike regioner deltar ved samlingen som ligger nærmest skolen.
Elever involvert i DNS-prosjekter viste seg frem ( 6.09.2010)
Elever fra Risør barneskole presenterte prosjektet sitt for Kronprinsparet under åpningen av utstillingen "Naturmangfold". Elever fra Lutvann skole deltok under åpningen av Norske naturfotografers utstilling "Vill, vakker og sårbar".
Skoler i DNS viser frem prosjekter i Naturmangfold (27.08.2010)
Elever fra Risør barneskole viser frem sitt prosjekt om hummer til Kronprinsparet i forbindelse med åpningen av utstillingen Naturmangfold hos Vitensenteret Sørlandet 1. september. Elever fra Lutvann skole deltar på fotoutstillingen for Norske naturfotografer "Norsk natur-vill, vakker og sårbar" på Rådhusplassen i Oslo med åpning 1. september.
Tildeling av midler i Den naturlige skolesekken (18.08.2010)
Naturfagsenteret har gjennom prosjektet "Den naturlige skolesekken" tildelt midler til 109 skoler.
Rapport og evaluering av Den naturlige skolesekken våren 2010 (18.08.2010)
Naturfagsenteret har laget en sluttrapport for Den naturlige skolesekken for perioden 2009/10 (se vedlegg "Sluttrapport DNS juni2010"). Rapporten ble overlevert Utdanningsdirektoratet og Direktoratet for naturforvaltning i juni 2010.
Undersøkende naturfag i KIMEN (22.03.2010)
Undersøkende naturfag inne og ute er tema i siste nummer av Naturfagsenterets skriftserie KIMEN. Publikasjonen tar utgangspunkt i prosjektet Forskerføtter og leserøtter og tar for seg undersøkende naturfag, grunnleggende ferdigheter og bruk av læringsmiljø utenfor klasserommet i naturfagundervisningen.
Europeisk prosjekt om trær (22.03.2010)
Skoler i flere europeiske land inviteres til å delta i et Miljølære-prosjekt der de følger årstidsvariasjonene til et tre. Om våren registreres knoppsprett, blomstring og blader, på høsten registreres frø, høstfarge og når bladene faller av treet. På nettsidene kan elevene sammenligne sitt eget tre med trær i andre land. Ved å sammenholde årstidsvariasjoner i trefenologi med historiske undersøkelser kan tre-fenologi brukes som indikatorer for hvordan miljøet endrer seg.
Mange skoler har søkt om midler i Den naturlige skolesekken (22.10.2009)
Det har kommet inn 258 søknader om midler til å gjøre aktiviteter i Den naturlige skolesekken.
Rapport og evaluering av Den naturlige skolesekken (24.08.2009)
Naturfagsenteret har ferdigstilt sin rapport og evaluering av Den naturlige skolesekken (DNS) for Kunnskapsdepartementet og Miljøverndepartementet.
Erfaringsseminar i Den naturlige skolesekken (16.06.2009)
Seminaret ble et drøftingsmøte om erfaringer så langt og om hvordan aktørene ser for seg veien videre. På seminaret 7.mai møttes pilotskolene og ressursgruppa, og 8.mai møttes involverte organisasjoner, institusjoner og ressursgruppa i Den naturlige skolesekken.
Miljøvernministeren på Mørkvedmarka skole (16.06.2009)
Møkvedmarka skole driver undervisning i Bodømarka, og miljø- og utviklingsminister Erik Solheim er så glad for prosjektet at han vil andre skoler i Norge skal gjøre det samme.